آشنایی با محیط Flash
فلش (Flash ) یکی از نرم افزارهایی است که به شما امکان ایجاد تصاویر متحرک منحصر به فرد را می دهد و همچنین از این نرم افزار در طراحی صفحات وب نیز استفاده می شود. یکی از مزایای فلش امکان انتقال اطلاعات از یک محیط قدیمی تر به یک محیط جدیدتر می باشد به طوری که این برنامه با سایر محصولات شرکت MacroMedia نظیر Dreamweaver سازگار است.
قسمت های مختلف در برنامه فلش به صورت زیر است :
- نوار منوها : شامل منوهای استاندارد موجود در فلش می باشد.
- نوار ابزار استاندارد : این نوار ابزار دارای کلیدهای میانبری از قبیل Undo , Redo , New , Open , … می باشد.
- قسمت لایه ها : که جای آن در سمت چپ و در پایین نوار ابزار استاندارد می باشد که در آن لیستی از تمام لایه های موجود در فیلم نشان داده می شود و شما از این قسمت می توانید آنها را کنترل نمایید.
- TimeLine : قسمتی که شامل قابها و فریم ها می باشد ک در سمت راست لایه ها قرار دارد. فریم ها با مستطیل نشان داده شده و هر مستطیل نشان دهنده ی موقعیت زمانی یک یا چند شئ موجود در پروژه هستند.
- ناحیه ی صحنه : به ناحیه وسیع و مفید رنگی که در وسط صحنه قرار دارد گفته می شود ، تمام ترسیم ها در این قسمت انجام می شود.
- قسمت Properties : که در پایین صفحه قرار دارد و ویرایش روی ابزارها از این نوار انجام می شود.
- قسمت Action Scripts : در فلش برای نسبت دادن حالتی به فریم ها یا سمبل ها از این گزینه استفاده می شود.

حال می خواهیم با جعبه ابزار فلش آشنا شویم . این جعبه شامل ابزارهای رسم و ابزارهای نظارت بر ترسیم ها می باشد. هر ابزاری را که از این جعبه انتخاب کنید گزینه های متناظر با آن در ناحیه Options از جعبه ابزار در دسترس خواهد بود. برای ظاهر کردن جعبه ابزار باید به منوی Window رفته و گزینه Tools را فعال کنید.
با کلیک روی Tools از منوی Window مشاهده می کنید که در سمت چپ تصویر یک پنجره ی کوچک ظاهر می شود که از سه قسمت Tools , Colors , View که با انتخاب هر کدام از ابزارها می توانید در Options تغییرات لازم را انجام دهید.
به محض اجرای برنامه فلش یک فیلم جدید با نام Movie1 باز می شود. در فلش شما هم زمان می توانید چند فیلم باز داشته باشید و برای این کار می توانید از فرمان New یا Open استفاده نمایید. به محض ایجاد فیلم های جدید فلش به ترتیب آن ها را Movie1 , Movie2 , … نامگذاری می کند. البته شما هنگام ذخیره فیلم می توانید یک نام جدید برای پرونده ( فایل ) خود تعیین کنید.
ناحیه کاری فلش از دو قسمت اصلی Stage و TimeLine تقسیم می شود. صحنه یا Stage همان محلی است که شما در آن محتوای فیلم خود را ایجاد می کنید. هر فیلم می تواند از تعداد زیادی قاب و فریم واقع در Timeline ساخته شود.
برای اینکه اشکال موجود در صحنه را در یک قاب فلش وارد نمایید باید ابتدا آن ها را به منطقه صحنه اضافه کنید. برای این کار می توان نسخه ای از آن ها را از سایر برنامه ها را کپی کرده و به صحنه ی مورد نظر آورد یا پرونده هایی را که خارج از فلش ایجاد شده اند را به این صحنه Import کرد.
یکی از گزینه های موجود در فلش Control Panels است این پنجره ، پنجره شناوری است که برای کنترل اشیا انتخاب شده می باشد. پانل ها از منوی Window و از منوی فرعی Panel می توان باز کرد.
قسمت دیگر گزینه Transform است. این قسمت برای ویرایش روی اشکال بکار می رود که از منوی Modify و از منوی فرعی Transform می توان گزینه های آن را انتخاب کرد.
برای تغییر صحنه شما می توانید به منوی Modify بروید و روی Document کلیک کنید. می بینید که پنجره ای برای شما باز شده است. این پنجره دارای گزینه های مختلفی است. از جمله Width , Height می باشد که از این گزینه ها برای تغییر در اندازه صفحه استفاده کرد. و از گزینه Frame Rate برای تعیین تعداد فریم های فیلم یا سرعت نسبی آن استفاده کنیم. همچنین گزینه ی Background Color برای تغییر رنگ زمینه ی فیلم به کار می رود.
در فلش دو روش مهم برای رسم خطوط وجود دارد.
ابزار خط(Line) و ابزار مداد(Pencil).شما می توانید این ابزار ها را از نوار ابزار و در قسمت Drawing انتخاب کنید.ما می توانیم برای تغییر رنگ خط یا اشکال در نوار ابزار و در قسمت Colors با کلیک روی قسمت مشخص رنگرا تغییر دهیم یا پس از انتخاب ابزار در نوار Properties رنگ ، ضخامت و ... را تغییر دهیم. برای تغییر در خطوط رسم شده و همچنین بریدن ، چسباندن و ویرایش اشکال رسم شده واقع در صحنه از ابزار Arrow ( پیکان ) و ابزار Lasso ( کمند ) استفاده می کنیم. از ابزار Lasso بیشتر برای مرزبندی موضوعات جدا از هم استفاده می کنند و از ابزار Arrow برای انتخاب و ویرایش استفاده می کنند. برای پاک کردن اجسام اول باید آن ها را انتخاب کرده سپس با زدن دکمه Delete آن را پاک می کنیم. برای برگرداندن هر یک از اعمالی که در فلش انجام می دهیم می توانیم از نوار ابزار استاندارد روی دکمه Undo کلیک کنیم.


روش ایجاد متن
هنگامی که با ابزار Text متنی را وارد می کنید هر کدام از کاراکترهای متن به عنوان یک شکل مجزا در صحنه به حساب می آیند. و وضعیت اول خود را حفظ می کنند و به همین دلیل شما می توانید مجددا آن ها را ویراش کنید. اگر شما ییک شئ متنی را تکه تکه کنید دیگر کاملا مانند قبل قابل ویراش نمی باشد بلکه در عوض کاراکترهای تکی به اشکال تبدیل می شوند که به راحتی می توانید آن ها را تغییر اندازه داده و بالا و پایین بروید.
هنگامی که ابزار Text را انتخاب می کنید اشاره گر موس به شکل یک فلش چهار جهته همراه با حرف A تبدیل می شود و شما برای وارد کردن متن خود باید در جایی از صفحه که در نظر دارید ، کلیک کنید. شما نمی توانید در صفحه و توسط ابزار Arrow اندازه متن را تغییر دهید برای این کار باید به قسمت Properties رفته و در آنجا تغییرات لازم روی متن خود را انجام دهید.
برای چرخاندن متن می توانید به منوی Modify بروید و بر روی منوی فرعی Transform رفته و بر روی گزینه Rotate کلیک کنید.
در فلش می توان متن را با روشهای زیادی قالب بندی کرد. منوی Text دسترسی شما برای انتخاب موضوعاتی برای ترازبندی ، اندازه و قلم متن و ... را سریع و آسان می کند.
اگر بیننده فیلم شما قلم هایی که در متن خود به کار برده اید نداشته باشد فیلم شما برای او بسیار متفاوت به نظر می رسد. برای جلوگیری از این مشکل شما باید متن خود را به اشکال گرافیکی تبدیل کنید. در این صورت مطمئن می شوید که متن شما همانطور که آن را تعریف کرده اید ظاهر خواهد گردید.
هنگامی که یک متن را به شکل تبدیل می کنید حجم فایل را افزایش داده اید ، تبدیل کردن بلوک های بزرگ متن به شکل های گرافیکی فضای اشغالی یک فایل را تا 10 برابر افزایش خواهد داد.
برای تبدیل متن به شکل باید اول متن خود را انتخاب کنید. در مرحله دوم باید از منوی Modify گزینه Breakapart یا کلید میانبر Ctrl+B استفاده کنید. با یک بار کلیک روی این گزینه هر یک از کاراکترها به صورت یک متن جدا تبدیل می شوند و با دوباره انجام دادن ، هر کدام از کاراکترها به شکل تبدیل می شود.
آشنایی با نمادها و کتابخانه ها
هنگامی که یک شکل به نماد تبدیل می شود امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. از اشکال عادی معمولا فقط یک بار می توانید در صفحه استفاده کنید اما اگر شکل را به یک نماد تبدیل کنید از آن نماد بارها و بارها می توانید استفاده کنید.
ذخیره کردن موضوعات به عنوان نماد ، دو مزیت مهم برای ما دارد :
- نمادها حجم فایل های طراحی را کاهش می دهند.
- استفاده و ویرایش نمادها آسان تر است.
شما می توانید نمونه های یک نماد را اصلاح کنید یعنی آن ها را بچرخانید ، تغییر شکل دهید و یا مجددا آن را رنگ آمیزی کنید.
برای ایجاد یک نماد باید از منوی Insert روی گزینه New Symbol کلیک کنید. با انجام این کار پنجره ی Symbol Properties باز می شود. این پنجره به شما امکان می دهد برای نماد خود که بعدا رسم خواهید کرد نامی تعیین کنید و همچنین مشخص کنید که این نماد از نوع گرافیک ، کلید و یا کلیپ ویدئویی باشد. 

برای آوردن نماد بر روی صفحه کار می توانید به منوی Window رفته و گزینه Library ( کتابخانه ) را انتخاب نمایید. با این کار یک پنجره باز می شود و نماد شما در آن مشخص می باشد. برای آوردن نماد از داخل کتابخانه به صفحه باید در کتابخانه کلیک کرده و بدون رها کردن دکمه به صفحه کار انتقال دهیم. ( عمل درگ و دراپ )
حال اگر شکلی را کشیده باشید و بخواهید به نماد تبدیل کنید ابتدا باید آن را انتخاب کنید و سپس به منوی Insert رفته و گزینه Convert to Symbol را انتخاب کنید یا کلید F8 را از روی صفحه کلید فشار دهید.
طراحان فلش بر نماد ها تکیه دارند ، زیرا اندازه فایل ها را به شدت کاهش می دهند. علاوه بر این با حرکت ایجاد شده بین قاب ها ، متحرک سازی فیلم خود را شروع می کنند. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از نمادها در صورت تغییر یک نماد ، نمادهای مشترک دیگر نیز تغییر می کنند.
برخی از خصوصیات یک نماد را می توان درست روی صحنه ویرایش کرد. برای مثال می توانید نمونه های یک نماد را تغییر مقیاس دهید.
شما نمی توانید با استفاده از جعبه رنگ رنگ نمونه ای از یک نماد را تغییر دهید اما می توانید رنگ آمیزی پرکننده آن نماد را اصلاح کنید. برای این کار باید نماد را انتخاب کنید و به منوی Properties بروید. در آن جا مشاهده می کنید که یک لیست بازشونده با عنوان None وجود دارد. با بازکردن این لیست می بینید که گزینه های مختلفی در آن وجود دارد. این گزینه ها به صورت زیر هستند :
- Brightness : به شما امکان می دهد که یک نماد را تیره تر و یا روشن تر کنید.
- Tint : برای تعیین مقدار غلظت رنگ نمونه به کار می رود.
- Alpha : برای تعیین شفافیت نمونه استفاده می شود.
- Advanced : گزینه جدیدی را در اختیار شما قرار نمی دهد اما تعداد زیادی از گزینه های قبل را همزمان در اختیار شما قرار می دهد.
به همراه نمادهای ایجاد شده برای فیلم فلش خود ، فلش یک کتابخانه اصلی را در اختیار کاربر می گذارد که شامل دکمه ها و صداها و غیره است. برای باز کردن این کتابخانه به منوی Window بروید و زیرمنوی Common Libraries راباز کنید.

طراحی صفحات وب
شما برای مشاهده فیلم های فلش که پسوند SWF دارند به خود نرم افزار فلش نیازی ندارید بلکه لازم است نرم افزار Flash Player را در اختیار داشته باشید. برنامه ذکر شده با مرورگرهای وب مانند Internet Explorer یا Net Scape کار می کند تا شما بتوانید فیلم های خود را در صفحات وب مشاهده کنید.
در ابتدا شما باید ذخیره کردن یک فیلم فلش را به عنوان یک فایل قابل اجرا توسط Flash Player یاد بگیرید. برای ذخیره فیلم به عنوان فایل Flash Player دو راه وجود دارد :
- انتشار ( Publish ) .
- صادر نمودن فایل ( Export ) .
هر دو روش فوق فایلی با پسوند SWF ایجاد می کند که می توانند در Flash Player باز شود. یکی از روش های ایجاد یک فایل فلش استفاده از Publish در منوی File می باشد. این گزینه امکان تغییر نام فایل و یا انتخاب یک پوشه را نمی دهد و به طور خودکار از همان پوشه و نام فایل فیلم ذخیره شده استفاده می کند(البته شما میتوانید در این قسمت نام را تغییر دهید ولی به صورت پشفرض از نام فایل استفاده می کند ). راه دیگر ساخت فایل اجرائی استفاده از گزینهExport در منوی File است. توجه داشته باشید پنجره Export Movie برای شما باز می شود گزینه Flash Player ( *.SWF ) انتخاب شده است. شما با استفاده از لیست بازشونده Save as Type می توانید پسوندهای مخلتف را انتخاب کنید. یکی از رایج ترین روش های توزیع فیلم های فلش ، از طریق صفحات وب است. یعنی شما می توانید فایل فلش را به صفحات وب اضافه کنید. همچنین این امکان وجود دارد که فیلم فلش را به سایر صفحات یک سایت پیوند دهید و برای کامپیوترهایی که مرورگرهای آن ها فایل SWF را پشتیبانی می کند و یا دارای برنامه Flash Player هستند اجرا کنید.
آشنایی با زبان HTML
HTML زبان برنامه نویسی صفحات وب است و یا در واقع رمزی است که با آن مرورگرهای وب متون ، تصوایر گرافیکی و ویدئویی و در نهایت فیلم های فلش را آشکار می کند.
هنگامی که یک فیلم فلش را در یک صفحه ی HTML قرار می دهید ، می توانید بر اندازه فیلم نظارت داشته باشید. اگر با HTML آشنایی ندارید فلش خود یک صفحه HTML را با یک فیلم جاسازی شده برای شما ایجاد خواهد نمود.
برای تولید یک فایل HTML در فلش باید فایل مورد نظر را باز کنید. سپس به منوی فایل رفته و گزینه Publish Setting کلیک کنید و گزینه HTML را فعال کنید. و روی برگه ی HTML کلیک کنید. اکنون گزینه هایی مشاهده می کنید که توضیح آن ها به صورت زیر است :
- Template : از لیست بازشونده ی آن معمولا گزینه Flash Only انتخاب می شود. این لیست به شما امکان انتخاب مجموعه ای از صفخات وب را می دهد که می توانید فیلم را در آن قرار دهید.
- Dimensions : از گزینه های موجود از لیست برای تعیین اندازه فیلم در صفحات وب استفاده می شود.
- Paused At Start : با فعال کردن این گزینه فیلم به طور خودکار تکرار نخواهد شد و باید کاربر آن را تکرار کند.
- Loop : فیلم را بدون توقف تکرار می کند.
- Display Meno : با فعال بودن این گزینه با راست کلیک کردن روی فیلم منوی میانبری ظاهر خواهد گشت.
- Device Font : کمک می کند که هنگام موجود نبودن Font مورد نیاز فیلم امکان استفاده از قلم دیگر فراهم می شود.
- لیست بازشونده Quality برای بالا یا پایین بردن کیفیت فیلم استفاده می شود.
- در لیست Window Mode می توانید از نگارش چهار یا بالاتر Internet Explorer استفاده کنید.
- از گزینه های لیست HTML Alignment برای تعیین محل فیلم استفاده می شود.
- از گزینه های لیست <font face="Times New R

فیلم های فلش می توانند از فایل های صوتی با قاب های Wave ، AlFF و MP3 استفاده کنند. شما باید برای وارد کردن فایل های صوتی از گزینه Import در منوی File استفاده کنید. پس از Import فایل صوتی شما در کتابخانه ظاهر می شود.
فلش دارای یک کتابخانه اصوات اختصاصی می باشد که قبلا درباره آن توضیحات داده شده است.
اعمال کردن فایل های صوتی به قاب های فیلم کمی پیچیده تر از اعمال صدای کوتاه به یک قاب می باشد. با قرار دادن فایل صوتی در یک فریم اصلی می توانید آن را به فیلم نسبت دهید. اگر بخواهید زمان پخش یک فایل صوتی را طولانی تر کنید می توانید آن را در حلقه تکرار قرار دهید تا به طور خودکار ، تکرار شود. برای تکرار یک فایل صوتی باید آن را در TimeLine انتخاب کنید. و سپس به منوی properties بروید و در قسمت Loops یک عدد بزرگتر از یک را وارد کنید. فلش به شما امکان می دهد که حجم صدای هر مجرای صوتی را تنظیم کنید. از این نه تنها می توانید بر فایل های صوتی موجود در فیلم نظارت داشته باید که ارتباط بین دو بلندگو را در سیستم صوتی نیز می توانید هماهنگ کنید. برای همزمان کردن فایل های صوتی با قاب های فیلم ، باید از لیست بازشونده Sync واقع در Properties
استفاده کنید.
منبع:WWW.TEACH-FLASH.BLOGFA.COM
نظرات شما عزیزان: